KO LIPE

Gisteren aangekomen in heaven! Koh Lipe you are gorgeous! ♡

Twee dagen geleden vertrokken uit Chiang Mai. Onze eerste 10 dagen waren geweldig. Green Tiger Vegetarian House is een geweldige hostel voor jong en oud. Heerlijk relaxte sfeer en alles is mogelijk. Lieve mensen die altijd voor je klaarstaan. Ook Chiang Mai is een geweldige stad. Alle gemakken van de grote stad, maar een heerlijk dorps gevoel. Mochten we Thailand in de toekomst weer bezoeken staat Chiang Mai zeker boven aan de lijst.
Elf uur werden we met de Taxi opgehaald. Alle spullen in de auto en op naar het vliegtuig. We vlogen om 13u en het was een vlucht van ongeveer 2 uurtjes. Moet te doen zijn met zijn allen. We vlogen op Hat Yai en zouden hier een nachtje blijven. Volgende dag met de bus en boot naar, Koh Lipe.

Alles verliep soepeltjes. We vlogen redelijk op tijd en de reis ging prima. N deed het ook goed. Ze heeft even kunnen rellen en rondgesprongen, onder onze stoelen door twee rijen verder gekropen (don't ask) en  zelfs even geslapen. Het gaat goed, ze komt steeds hoger in de lijst van 'best travel buddy ever'!!

Welcome to Hat Yai! Eenmaal geland vormde er een laag dikke donkere wolken boven de stad. Geen minuut later begon het te regenen voor vaderland. Met bakken kwam het naar beneden... Nooo! Niet weer, we willen naar het strand! Dit kunnen we niet gebruiken! De regen was zo heftig dat M er foto's van wilde maken. Hij pakte zijn camera en rende naar buiten. Toen hij een minuut later weer naar binnen wilde werd hij door de politie tegen gehouden. Eenmaal buiten kom je er niet meer in. Hij schreeuwen, "My family, please sir, my family!" Drie mannen hielden hem tegen. Ik stond met de kids nog binnen en snapte totaal niet wat er aan de hand was. Een beetje in paniek rende ik naar hem toe. De politie hevig trekken en duwen. Gelukkig konden wij wel naar buiten, wel alleen met onze zware tassen.

De taxi rit duurde ongeveer 30min naar ons hotel. Hotel Centara in Hat Yai. Groot en über luxe. Lopen we de lobby binnen komen we serieus hetzelfde duitse gezin tegen die we in Chiang Mai op de markt hadden ontmoet! Ze hadden hier ook een tussenstop, in hetzelfde hotel, ze gingen ook naar Koh Lipe, in hetzelfde resort! What are the odds! We hebben samen een minivan gedeeld en zijn de volgende dag samen naar PakBara gereden.

Ik had gelezen dat er geen kut te doen was in Hat Yai. M noemde de stad 'de poepgat van Thailand' zo weinig was er te doen. Maar we waren blij verrast, de stad was groot en er was zo veel lekker eten! Snel spullen gedropt en met de kids naar buiten.

We zaten naast een dozijn schoolmeisjes in uniform en allemaal met hetzelfde kapsel. In eens hoor ik "hey jullie praten Nederlands?!" Een super leuk Thais meisje staat op en begint vloeiend Nederlands tegen ons te praten!  Ze heeft als uitwisselingsstudent een jaar in Drachten, Friensland gewoond en ze miste de kroketten en frikadellen! Dit was te vet! Ze vond het zo cool dat er Nederlanders waren in Hat Yai! Niemand komt hier ever zei ze. Wat een topkind en zo bescheiden en slim. Ze heeft ons wat leuke restaurantjes gewezen en we hebben gegevens uitgewisseld. Zo leuk!

De volgende dag vertrokken we samen met Felix, Karin en hun 1 jarige zoon Vincent richting PakBara. Hier  vertrok onze ferry naar Koh lipe. De busreis ging super goed. N en S hebben de halve reis geslapen! N verdiend nu zeker een hoge plaats in de ranglijst voor best travel buddy ever!

Al weken maakte ik me druk om de bootreis naar Lipe. We zouden eerst 2 uur varen met een ferry. Deze zou ons dumpen op een vlotje, in mijn hoofd van hout en autobanden, midden op zee.  Lipe is te klein voor een pier. Vervolgens zouden we met twee kinderen, N in de draagzak en S aan de hand. Twee zware rugtassen, 2 kleine rugtassen, twee mini rugtassen, travelcot en een kinderwagen op een smal en wiebelige Longtail bootje worden gedropt om zo naar Lipe te varen.. you see my point and my worries?! Ik zag dit allemaal niet zitten, maar M had me natuurlijk dat schitterende eiland Lipe verkocht... and this was the only way...

Thank god for super convenient Thai people, alles liep soepel! Het vlot was heel groot, meer zoals een drijvende betonnen ponton en er pasten een hoooop toeristen op.  We waren gelukkig niet de enige familie met kinderen en buggies. Die Thaien weten heel goed hoe ze de toeristen moeten vervoeren. Alles was tot in de puntjes geregeld en ging super goed! En nog mooier, strak blauwe hemel en felle zon! Joeehoee, beachlife here we come!

Aangekomen sprong ik met Nola van de longtail in het water. O M G... this must be paradise... Het was heerlijk warm, wit zand en deze reis meer dan waard. Aan het strand stonden 10 Thaien van ons resort te wachten. Iedereen en alles werd gedragen naar de tuktuk's. Hup erin en gaan!

Het eiland is nog in bouw, 3 jaar gelden stond er nog niet een resort. Die Thaien stampen nu de ene na de andere resort uit de grond. Prachtig eiland, alleen hoop ik dat ze het goed onderhouden. Nog niet alles is af en er ligt achter de mooie resorts helaas ook een hoop troep.

Ons resort is pure heaven. We hebben een top huisje en we genieten volop. S wil alleen maar zwemmen en is met geen mogelijkheid dat water uit te krijgen. Ik moet hem bijna eten en drinken komen brengen anders krijgt hij niets binnen. De hele dag moet ik met hem onderhandelen en deals sluit.. sigh, this kid.. N ging bijna stuk van blijheid toen ze de zee zag. Die kan even zwemmen en dan moet ze straight to bed omdat ze anders bijna neerklapt van vermoeidheid en excitement!

Man man man, life is a beach!