REGEN HIPPIES EN NOG MEER SCOOTERS

We schuiven vroeg in de ochtend aan de ontbijttafel. We bestellen elke ochtend hetzelfde. French toast voor de kids, havermout met banaan voor mij en muesli met yoghurt voor M. De kindjes maken grappen met de mannen van de bediening en maken zoals gewoonlijk veel te veel lawaai.

Toch is er vandaag wat anders. Het is rustig.. heel rustig. M en ik kijken om ons heen en ineens zijn we het jongste stel op het terras. Het leeftijdsgemiddelde is met zeker 10 jaar omhoog gegaan. Welke dag is het? De Fullmoon Party is geweest, iedereen is van eiland verhuist en slaapt waarschijnlijk zijn kater uit.

Geen hardlopende klerenkasten met ontblote bovenlijven op het strand. Geen schaamteloze selfies van giechelende meiden op het terras, geen hordes jongeren met bucktes drank in hun hand. Het hele eiland is leeggelopen en heeft plaats gemaakt voor een meer relaxte hippie sfeer. Zelfs de muziekkeuze is aangepast. Ineens zien we ook meer gezinnen met kinderen voorbij komen.

Wat een verschil. Complete eiland past zich aan. Alles staat in het teken van de Fullmoon party. Dan te bedenken dat er elke maand zo rond de 30.000 mensen op af komen. Wat een inkomsten voor het eiland.

Wij hebben het 7 jaar geleden ook gedaan. Ik was 21, mijn eerste keer in Thailand. M en ik hadden onze Ticket geboekt en gingen op de bonnefooi het land door. In Bangkok kwamen we erachter dat een paar dagen later de Fullmoon plaatsvond op Koh Phangan. Onervaren dat we op dat moment waren, werden we door onze tuktuk chauffeur gelokt naar een booking agency die ons wel kon helpen met onze trip. Er werd ons verteld dat het eiland vol zat en dat we snel moesten boeken, maar zij konden ons wel helpen en wist voor een goede prijs alles te regelen.

Voor we het wisten stonden we buiten en hadden we onze reis naar Koh Phangan vastgezet met accommodatie en vervoer tot aan de Fullmoon. Achteraf gezien en nu wetende waren we gewoon in de grootste Thailand scam getrapt. Toen was het allemaal prima en hebben we de reis gewoon gedaan. De Thaien weten wel van reizen, alles is altijd tot in de puntjes geregeld.

Over de Fullmoon was niks gelogen. Het feest was echt bizar en super vet. Met emmers drank loop je over het strand. Overal muziek, eten, feest en vooral een hoop relaxte mensen. Iedereen komt echt om een goede tijd te hebben. Geen geweld, geen agressie een heleboel hippie backpackers spacend in hun eigen wereld. Alles kan en alles mag.

Nu hebben wij een iets andere vakantie, zelfde sfeertje, extra gezelschap, emmers met zand in plaats van drank en onze coctails gewoon uit glazen.

Na deze heerlijk rustige ochtend besloten we de scooters weer te pakken. Dit keer de andere kant op. We wilde naar een ander strandje. Na een tijdje namen we een afslag en reden weer de berg omhoog. We kwamen bij een ander viewpoint met weer zo een geweldig uitzicht alleen dan nu aan de andere kant van het eiland. Beneden in de zee lagen een paar bootjes met wat snorkelende mensen. Eigenlijk kunnen we dit eiland niet verlaten zonder te snorkelen. We besloten om toch een tripje te boeken.

We reden terug naar het resort toen we ineens druppels voelden. Ik reed voor de verandering voorop en wilde een snellere route binnendoor vinden en reed het stadje in. Op het moment dat we de afslag namen begon het te hozen. Snel onze scooters geparkeerd en ergens naar binnen gerend.

Dan zie je echt hoe behulpzaam de Thaise mensen zijn. Zodra ze je zien met kleine kinderen komen ze meteen helpen. Omdat er zo en 50.000 scooters op dit eiland zijn moet je altijd een parkeerplek zoeken.  Klungellig probeer je de scooter tussen twee andere te proppen. Het regende pijpenstelen, sta je daar met je kind.

Meteen kwamen er twee vrouwtjes op ons af, nemen S en N mee onder de arm en zetten ze overdekt voor ons op de stoep. Konden wij in de stromende regen snel de scooters parkeren. Hoe lief!

We hebben zeker 20 minuten in het winkeltje gestaan. Afdekzeil werd snel uitgerold en merchandise werd beschermd tegen de regen. Water stroomde door de straten. Er kwam net een boot aan met duikers die helemaal doorweekt het winkeltje inrende. Totaal nat geregend kwamen ze een handdoek kopen. Wat ironisch is natuurlijk, aangezien ze ook nat het water uitkwamen.

Toen de regen iets minder leek te worden zijn we snel op de scooter gestapt en naar het hotel gereden. N heeft de hele weg terug in vol ornaat "het regent, het regent" voor ons gezongen.